dinsdag 25 augustus 2015

24 Augustus. Dus...

Het onderstaande typte ik in het vliegtuig. Inmiddels zijn we veilig thuis. De eerste was zit in het machine en er ligt kaas & brood (dank je mam!) op ons te wachten...

Had je het verhaal over mijn voet gisteren geskipped? Gedacht dat het echt “TMI”(Too Much Information) was? Heb jij even pech – want dat verhaal had voor vandaag grote gevolgen.

Dat begon gisterenmiddag (zondagmiddag). De dame van SOS international (de hulplijn van CZ) benadrukte dat ze toch wel heel graag na afloop van het doktersbezoek het medical report wilde, om te kijken of ik ‘fit to fly’ was. Daar schrok ik van. Fit to fly? Natuurlijk. Hoe enthousiast ik ook ben over Alaska, en hoeveel moois er ook te zien is, ik vind het nu wel mooi geweest. Tijd om terug te gaan naar Raaf & Koes, naar eigen (dek-)bedden en boterhammen met hagelslag. Maar goed, ik kan nog rondstrompelen, dus dat zal wel meevallen. Na 2 mislukte pogingen om de foto’s via een website naar de medisch adviseur te sturen, lukt het me zondagavond rond 8 uur dan toch om het medical report bij de hulplijn te krijgen.

Ze mailden om 11 uur ’s avonds terug. Ze ging overleggen met haar medisch adviseur. En, indien nodig, schakelen ze de reisverzekering in, want die zou dan kijken hoe ze mijn naar Nederland krijgen. Euh… gewoon met de vlucht van maandag? Ik was tenslotte al ingecheckt. Voor de zekerheid mailde ik toen maar alle gegevens van mijn vlucht naar de hulplijn, vertelde ze nog even dat ik graag bij de rest van mijn gezin bleef en wenste ze een goede nachtrust.

Om kwart voor 7 maandagochtend werd ik wakker gebeld door de andere hulplijn  - die van de reisverzekering. Die hadden net mijn file overgedragen gekregen van de zorgverzekeringhulplijn. De medisch adviseur had gekeken en wilde dat ik businessclass terugvloog. Op dat moment was het in Nederland kwart voor vijf en was hun reisbureau al bezig om mij om te boeken.   Inderdaad, zo 8 uur voor het vertrek van de vlucht. Het enige wat ik zelf moest doen was mijn economy class ticket annuleren. Op de luchthaven hadden ze al rolstoelondersteuning geregeld. Ze wenste me nog veel sterkte met de voet, en een fijne terugreis.

Oeps. Toen de dokter me gisteren behoorlijk wat medicijnen voorschreef (en ook meteen voor 10 dagen) had ik natuurlijk zelf kunnen bedenken dat het niet zo goed ging met de linkervoet en dat rust hard nodig was. Maar dat het zo serieus is dat Interpolis veel geld over heeft om mij veilig thuis te krijgen?

Op de luchthaven was het top geregeld. De dame zag mijn ticket en bestelde gelijk een rolstoel. En, eerlijk is eerlijk, het was prettig om niet te veel te moeten strompelen, maar door je eigen pubers gereden te worden. Bijkomend voordeel: iedereen laat je voor. Nog een voordeel: ook de ambtenaren doen erg hun best om lief voor je te zijn. Voor zover dat kan bij een Amerikaanse douane beambte. Klein nadeeltje (Ik leef met je mee pap) je ziet zo wel heel veel euh… konten…

Maar goed. Hier zit ik dus. In de businessclass. In mijn eentje. Want de overige gezinsleden zijn onder begeleiding van een andere ouder en blijven dus in de economy zitten. Ik maak er maar het beste van. Natuurlijk lijkt dat een fluitje van een cent met een noise-cancelling headset, een donzen dekentje, champagne bij het instappen, 3 gangen menu en wijn bij het eten. En met vooral veel ruimte om me heen kan ik mijn voet inderdaad beter wegleggen. Het enige wat hier mist? De hand van Carlijn om geruststellend in te knijpen als we stijgen of dalen. Of een sterk verhaal van Jasper over iets wat zich ergens afspeelt.  Of Bart die zo lief is om iets uit de tas te pakken of pepermuntjes  mee te delen.

Het blijft toch behelpen, zo’n business classs…



Geen opmerkingen:

Een reactie posten